Yep, ik ben er zelf ook ingestonken. De waan van de dag. De neiging om alleen maar ín je bedrijf te werken, in plaats van ook áán je bedrijf. Dat krijg je als je veel te doen hebt (druk klinkt zo negatief, vind je ook niet?). Dus daarom: met de spreekwoordelijke billen bloot. Mea culpa. Het heeft veel te lang geduurd voordat ik weer voor onszelf aan de slag ging met content. Maar… we zijn er weer!
Maar wat bedoel ik met ‘Repareer je dak als de zon schijnt’? Nou, als je in sales werkt, een eigen bedrijf hebt of bijvoorbeeld in een seizoensgevoelige markt werkt, dan zal het je bekend voorkomen: pieken en dalen. In een ideale situatie heb je een mooie flow aan werk, plan je alles lekker vooruit en zit je agenda mooi gevuld. De realiteit is vaak ver van ideaal. Hoeveel mensen ken jij die ofwel zo druk zijn dat ze met hun haar in de fik van hot naar her rennen, niks af krijgen en hun hele sociale cirkel vergeten, ofwel al weken duimen zitten te draaien en tijden geen factuur hebben verstuurd? Ik kan er zo een paar opnoemen (je weet wie je bent en nee, ik zal je niet echt opnoemen 😉).
Do it anyway
Het is geen rocket science, maar de sleutel tot een goed gevulde agenda en minder pieken en dalen zit in consistentie. Op de lange termijn steevast de goede dingen doen. Júist als je tot over je oren in je werk zit, moet je ook denken aan de lange termijn. Maak er tijd voor vrij. Plan dat blok in je agenda vrij om áán je bedrijf te werken.
En hierom ga je het tóch niet doen
Komen ze, de redenen waarom je toch niet doet:
- ‘Ik heb toch genoeg werk?’
- ‘Anders krijg ik deze klus niet af’
- ‘Mijn klanten weten me toch wel te vinden’
- ‘Ik heb nog zoveel in de pijplijn zitten, dat ik bang ben dat allemaal niet aan te kunnen als het allemaal opdracht wordt!’
- … ik kan nog even doorgaan, maar je snapt me.
Daar gaat het niet om…
Maar het gaat niet om vandaag. Het gaat ook niet om los-vaste beloften en het gaat zelfs niet om hoe leuk je klanten je vinden. Het gaat erom dat je ongemak voor nu kiest, voor het gemak van morgen. Lees die laatste zin nog een keer.
Jouw toekomstige zelf of jouw toekomstige bedrijf zal je danken voor het werk dat je nu doet, ook al denk je dat je er geen tijd voor hebt. Laat ik dan toch even voor eigen parochie preken: dit is zéker het geval wat marketing betreft. Het gaat erom dat je top-of-mind blijft. Dat als iemand een probleem heeft dat is op te lossen met jouw product of dienst, ze automatisch aan jou denken.
Waarom is Content Marketing een marathon?
Het zal geen verrassing zijn, maar dat is trouwens precies wat we doen met Content Marketing: we bouwen voor de lange termijn aan zichtbaarheid en vindbaarheid. Dan doe je met content die waarde heeft voor jouw ideale klant. Dat kan zijn informeren, inspireren of simpelweg amuseren. Zo bouw je aan een vertrouwensband met je doelgroep en uit dat vertrouwen komt vervolgens omzet voort. Het mooie is dat het vertrouwen zich ook vooruitbetaalt, in de vorm van aanbevelingen. 98% van de mensen vertrouwt een aanbeveling van een vriend of collega. Maar ook online reviews hebben een vertrouwensratio van 72%, blijkt uit onderzoek. Nog zo’n leuk statistiekje: 67% van jouw marketing gebeurt als je er niet bij bent, zegt McKinsey… Dus als je wilt dat mensen je product, dienst of bedrijf aanbevelen, kun je maar beter zorgen dat ze wat goeds te vertellen hebben. Dat kost tijd en daarvoor moet je dus op de lange termijn de goede dingen doen. Waar je in marketing je campagnes kunt zien als de korte afstand, is Content Marketing de marathon. En we hebben het gezien aan Sifan Hassan: die gaan prima samen!
Geen paniek: even zen…
Stel je even voor hoe veel fijner je zou werken in de wetenschap dat er rust in de pieken en dalen komt. Hoeveel gemoedsrust het zou geven als je weet dat je agenda over een maand goed gevuld is, maar niet ontploft. Werk daarom toch aan je bedrijf, ook als je veel te doen hebt. Ik vergelijk het vaak met het repareren van je dak. Dat moet je namelijk doen als de zon schijnt en niet als het stroomt van de regen en je in blinde paniek je spullen probeert te redden.